Den tidligere generaldirektøren for Rosa Khutor vil skape et innenlandsk merke av femstjerners hoteller

I 2023 vil det dukke opp et selskap i Russland som vil tilby hotelladministrasjonstjenester under egne merkevarer. Det er ment å bli lansert av den russiske investoren og generaldirektøren for Vasta Discovery Sergey Bachin.

Det nye selskapet skal hete Vasta Hotel Management, sa gründeren i et intervju med RBC. Strukturen skal hjelpe andre markedsaktører med å administrere hoteller under nye merkevarer. I følge Bachin dukket behovet for opprettelsen opp på grunn av vestlige sanksjoner.

Han forklarte at etter starten av den militære operasjonen i Ukraina, nektet mange store utenlandske nettverk å jobbe i Russland. På denne bakgrunn har en rekke allerede igangsatte prosjekter lidd.

For eksempel, i feriestedet Zavidovo, som ligger på grensen til Moskva- og Tver-regionene, bygges det for tiden flere hoteller. I utgangspunktet skulle de åpne under tegn fra internasjonale merkevarer.

Vi snakker om merkene til Accor-gruppen (utvikler Mövenpick, Novotel og andre) og Rezidor Hotel Group (Radisson, Park Plaza), bemerket Bachin. Spesielt kunngjorde Accor i mars 2022 at de ikke ville åpne nye hoteller i den russiske føderasjonen og vil suspendere partnerskap med lokale selskaper. Samtidig vil konsernet fortsette å administrere de hotellene som allerede eksisterer i landet.

“Og vi bygger fire hoteller i Zavidovo – hva skal vi kalle dem? “Zavidovo-1”, “Zavidovo-2”, “Zavidovo-3”? sier Bachin. 

I denne forbindelse har det nye selskapet til hensikt å lage fire merker fra tre til fem stjerner – disse er Ebeko, Ryabina, Erbelya og Vasta. De første hotellene under skiltene “Ryabina” og “Erbelya” vil begynne å jobbe i Zavidovo. 

Femstjerners hoteller skal vises under merkevaren Vasta, men forretningsmannen planlegger ikke å bygge dem ennå. Han forklarte at dette merket er “forberedt i tilfelle vestlige hotelleiere forlater og femstjerners hoteller viser seg å være eierløse.” 

Sergey Bachin er grunnleggeren av AgriVolga, en produsent av økologiske kjøtt- og meieriprodukter, og eieren av Agranta-holdingen. I 2009–2019 fungerte han som administrerende direktør i Rosa Khutors utviklingsselskap for skianlegg, og satt også i styret frem til november i fjor.

Ideen om å skape et sterkt innenlandsk hotellmerke er god, sier Andrey Shemyakin, hotellvirksomhetskonsulent og grunnlegger av SEA Company, i en samtale med selskapet . Han minner om at det nå i Russland ikke finnes noen femstjerners kjeder som tilbyr luksustjenester som kan sammenlignes med ettertraktede utenlandske navn som for eksempel Four Seasons.

«Hvorfor er det viktig for hoteller å være en del av en stor merkevare? Vi vet at byggeiere er forskjellige mennesker. Marriott eier ikke hver eneste Marriott. Fordi de vet at hvis hotellet deres har et “merke”, vil kundelojaliteten umiddelbart øke. Dette gir en markedsføringsfordel, så det er lettere for hoteller å utvikle seg, fortsetter kilden.

Samtidig bemerker Shemyakin at det er en vanskelig oppgave å lage et hotellmerke fra bunnen av. Det vil ta tid før han oppnår kundelojalitet. «Det er ikke nok å bare sette et nytt navn på et hotell og si at vi nå er et merkevarehotell. Dette vil verken øke populariteten til hotellet eller kvaliteten på tjenesten,” la han til.

Siden våren i fjor har flere store utenlandske nettverk forlatt den russiske føderasjonen eller suspendert arbeidet i landet. I tillegg til Accor, gjorde Marriot, Hilton, Hyatt og InterContinental Hotels Group dette. Disse hotelleiere forlot 50 hoteller i Russland med en total beholdning på rundt 12 000 rom. 

Hvis det internasjonale nettverket bestemmer seg for å forlate det russiske markedet, må hotellene som opererer i landet endre navn. Spesielt er rebranding utført av Hotel Indigo St. Petersburg-Tchaikovskogo, skrev RBC tidligere. Hotellet representerte merket Hotel Indigo, en del av den britiske IHG-kjeden.

Men i tillegg til å endre navnet, oppstår det et annet problem for hoteller – frakobling fra det globale distribusjonssystemet. Det ga russiske hoteller en betydelig andel klienter, for det meste utenlandske.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here